Geld voor Gravenruiters: nieuwe zadelkamer dankzij gift

De nieuwe manege voor Stichting de Gravenruiters is weer een stap dichterbij, dankzij een schenking van het Roggekamp/Peitsch Fonds. De eerste fase voor de manege voor mensen met een beperking is een water- en windichte hal. En daar hangt een prijskaartje aan.
Na jaren van voorbereiding heeft de gemeenteraad vorig jaar april (2020) ingestemd met het bestemmingsplan voor De Gravenruiters. Dit betekent dat op het weiland waar nu de paarden lopen, een manege gebouwd mag worden. Met de € 11.500,00 euro van het Roggekamp/Peitsch Fonds kan Gravenruiters een nieuwe zadelruimte financieren. Als het meezit kan na de zomervakantie begonnen worden de bouw ervan. ‘We komen langzaam in draf, maar er zit beweging in”.
Naast de groeiende lijst van bedrijven en mensen die De Gravenruiters financieel ondersteunen, blijft de stichting zoeken naar voldoende financiële middelen en sponsoren. Er zijn verschillende fondsen aangeschreven voor een bijdrage in de bouwkosten of specifieke kosten, zoals de aanleg van bestrating, een buitenrijbak en stalinrichting.
Verborgen schat van Almelo
De Gravenruiters is niet de enige organisatie die een flinke bijdrage krijgt. Het Roggekamp/Peitsch Fonds helpt ook de stichting Hofkeshuis met het ontwikkelen van een schatkaart over de ‘verborgen schat van Almelo’.
De stad Almelo heeft een schat: een eeuwenoude grisaille. Dit geschilderde behangsel over een Romeinse triomftocht zit in het Hofkeshuis, een monumentaal winkelpand, midden in de Grotestraat. Bijna niemand weet ervan, maar daar gaat verandering in komen met een schatkaart waarmee kinderen van alles leren over die ‘verborgen schat van Almelo’.
De schatkaart over de wandschildering uit 1778 is een project van de stichting Hofkeshuis, die zich inzet voor het behoud van het uiterst zeldzame kunstwerk. Omdat de grisaille in een particuliere bovenwoning zit, kan bijna niemand erbij. De stichting Hofkeshuis doet er toch van alles aan om het kunstwerk te behouden en te (laten) restaureren, maar ze wil ook bekendheid geven aan het eeuwenoude kunstwerk.
Daarom gaat de stichting Hofkeshuis voor kinderen een schatkaart uitbrengen, die wordt gekoppeld aan de website van het Hofkeshuis. De schatkaart wordt een spel(game) waarmee kinderen ook nog eens veel leren over Almelo in de 18e eeuw, de persoon Hofkes en het Hofkeshuis en de schilder Andries Warmoes, die de grisaille maakte. Omdat het Roggekamp/Peitsch Fonds 3.000 euro beschikbaar stelt, kan de stichting Hofkeshuis 4000 schatkaarten laten maken voor de Almelose jeugd.
Schaken en jeugdgametoernooi
In haar zomervergadering kende het bestuur van het Roggekamp/Peitsch Fonds nog meer bijdragen toe aan initiatieven voor kinderen en jongeren in Almelo. De schaakvereniging Almelo krijgt € 750,00 voor het organiseren van een jeugdschaaktoernooi in de nazomer en de stichting Epic Youth Games ontvangt een bijdrage van maximaal € 1.250,00 als ze een jeugdgametoernooi organiseren waarmee ze kinderen bewust maken van de gevaren op social media. Stichting de Klup Twente ontvangen € 2.50,00 als bijdrage in de kosten vakantiedagopvang voor kinderen uit het speciaal onderwijs.
Instellingen en stichtingen kunnen sinds 1 juli weer nieuwe aanvragen indien op de website van het Roggekamp/Peitsch Fonds www.rpfonds.nl. Het fonds kent alleen geld toe aan initiatieven en projecten voor Almelose kinderen en jongeren.

Juni 2021